A A A K K K
людям з порушенням зору
Управління з гуманітарних питань виконавчого комітету Володимирської міської ради

Володимир-Волинська громада та SALAR International: від ідеї оптимізації до створення сучасного ліцею

Дата: 09.03.2023 12:37
Кількість переглядів: 115

З великою відповідальністю приходить велика сила

Наталя Митошоп приступила до обов’язків начальниці відділу освіти Володимир-Волинської міської територіальної громади 1 червня 2022 року. До цього, працюючи у відділі культури управління з гуманітарних питань, була причетна до питань освіти. І тому для пані Наталі було очікуваним, що одним із перших завдань, яке доведеться вирішувати, буде оптимізація та підготовка до старту реформи старшої школи. Необхідність змін вже певний період обговорювалися з начальницею управління з гуманітарних питань Оксаною Бігун, спільно шукали рішення.

Як перетворити сумнів у рушійну силу? Відповідь проста – не зупинятися, вивчати досвід колег, які досягли успіху у проведенні оптимізації та  у створенні ліцеїв. Будучи начальницею відділу освіти, Наталя Митошоп впевнено рушила до поставленої цілі – зробити освіту сучаснішою, надолужити час, швидко і якісно провести реформу старшої школи на місцевому рівні.

Політичне лідерство та досвід колег

Пані Наталя розповідає:

Мережу потрібно було змінювати. Треба сказати, що секвестр державного бюджету призвів до нестачі освітньої субвенції, що загострило потребу змін. З Оксаною Бігун, начальницею управління з гуманітарних питань, звернулися до голови громади з ініціативою початку проведення реформи та оптимізації мережі у закладах освіти. Голова громади Ігор Пальонка нас повністю підтримав і сказав, що як є конструктивне бачення змін, давайте будемо обговорювати. Ми з пані Оксаною розпочали роботу, вивчали досвід колег, перелопатили багато ресурсів. Створили робочу групу, до якої увійшли такі ґуру освітніх питань, як Микола Савельєв (директор педагогічного коледжу), Валентин Вірковський (директор обласного ліцею), голова освітянської комісії, депутат Костянтин Зінкевич. Вони допомогли у створенні дорожньої карти змін та стали постійними фасилітаторами для нас. База даних кращих практик управління освітою в громадах http://wiki.sklinternational.org.ua/practice/ стала путівником та своєрідною шпаргалкою. Головна місія - правильно та максимально безболісно провести оптимізацію і реформувати старшу школу, створити справжній академічний ліцей. Ми розуміли, що змінювати потрібно було починати давно, адже 2027 рік настане швидко… Перемога буде за нами і, впевнена, підтримка профільних ліцеїв з боку держави буде одним із пріоритетних завдань. Ми розробили і затвердили план формування перспективної мережі закладів освіти, і нашу практику сьогодні ви можете знайти в базі даних кращих практик управління освітою в громадах. Важлива деталь, на яку звертали увагу - діти початкової школи мають ходити в найближчий до місця їх проживання заклад (у межах 2 км). А це означає, що в усіх віддалених мікрорайонах має бути початкова школа. І це означало, що зробити профільний ліцей ми можемо лише в одному закладі - гімназії ім. О. Цинкаловського.

На робочій нараді кожному керівнику ставили запитання стосовно їхнього бачення створення профільного ліцею Усі відповіли, що бачать себе гімназіями (5-9 кл.), і лише директор гімназії ім. О. Цинкаловського побачив свій заклад потенційним ліцеєм. Із січня відділ освіти розпочав цикл зустрічей із колективами батьків та педагогів щодо реформи освіти. Цей діалог триває.

Експерти пішли, інструменти вирішення проблем залишилися

Наталя Митошоп, зазначає, що від співпраці з експертами SALAR International отримали навіть більше, ніж очікували. На початку планувалося, що експерти безпосередньо працюватимуть з учнями, батьками та вчителями лише в одній школі, але пропрацювали в трьох. Пані Наталя з колегами були присутні на кожній зустрічі і вже за методикою, що перейняли в експертів, продовжили роботу в інших школах. Що цікаво – багатьох  зустріч з експертами змусила переглянути власні переконання і більше дослухатися до думки дітей.

Наталя Митошоп розповідає:

Спілкування Айдера Сеїтосманова з батьками було дуже продуктивним та результативним. Адже багато з нас бояться змін. Чи не кожен каже: «Надцять років так було, навіщо змінювати?» Але ж ми, наприклад, любимо нову сучасну техніку і свої гаджети міняємо на сучасніші, вивчаємо новинки і користуємося із задоволенням впровадженими функціями, які роблять наше життя комфортнішим та цікавішим. Так і в освіті - ми повинні йти вперед, впроваджувати функції для покращення до вдосконалення освітнього середовища. Коли на початку зустрічі батьків запитували: «Чи вважаєте ви, що дитині потрібна просто вища освіта?», то підняли руки майже всі. Але коли це ж саме питання поставили наприкінці дискусії, то тільки одна мама лишилася при цій самій думці... Я була вражена. Мені потрібен був зворотній зв'язок, щоб зрозуміти, чи правильно ми рухаємося та чи варто проводити такі зустрічі. Скориставшись тим, що мене не знають, я після зустрічей поспілкувалася з батьками про результативність та необхідність таких дискусій. І рада була чути, що всі погодилися з необхідністю створення академічного профільного ліцею у громаді лише для учнів 10-11(12) класів, щоб дати дітям якісну профільну освіту та достойно підготувати їх до вступу у ВНУ. Такої ж думки після зустрічей з експертами дотримуються і вчителі. Ми продовжуємо роботу з дітьми. Після наших зустрічей вони у захваті і це враження переносять на своїх батьків. Таким чином, самі діти допоможуть нам переконати батьків у необхідності змінювати мережу шкіл, щоб розвивати якісну освіту. Ми проводимо різні анкетування для учнів, щоб визначити, які профілі їм потрібні і, відповідно до результатів, школа, яка має бути профільним ліцеєм, здійснює напрацювання Вже маємо 9 напрацьованих профілів, та які з них будуть обрані – покаже час. Також вже заплановані круглі столи з педагогами та директорами закладів освіти, а зустрічі з експертами SALAR International у нашій громаді - це був лише початок нашої співпраці.

 

Досвід колег – інструмент вирішення викликів, які у вас є

Важливим елементом нової методики є вивчення кращих практик оптимізації, створення профільних ліцеїв. За експертної підтримки SALAR International відбувся навчальний візит до Славутської територіальної громади (практика громади представлена в базі даних кращих практик: Впровадження профільного навчання:досвід Славутської ТГ). Громада обрана не випадково, адже вона дуже наближена до Володимир-Волинської міської територіальної громади за чисельністю населення та кількістю навчальних закладів. До складу делегації з Володимира увійшли начальник управління з гуманітарних питань Оксана Бігун, керівник відділу освіти Наталія Митошоп, керівник інклюзивно-ресурсного центру Олена Токарєва, директор ЦРПП Людмила Страхарчук та директори закладів загальної середньої освіти громади.

Ельміра Перепелиця, начальниця управління освіти Славутської громади в форматі рівний-рівному поділилася досвідом реформування мережі та створення профільного ліцею в Славутській громаді:

Наші директори отримали можливість поспілкуватися з колегами з Славути, які пройшли через зміни і розповіли їм про свій досвід. Тепер в наших керівників зовсім інше бачення, вони готові до змін. Ми спільно працюємо над оптимізацією, переглядаємо тарифікацію, визначаємо можливості працевлаштування педагогів, яких торкнуться зміни. Досвід який ми отримали працюючи з експертами SALAR International, додав нам упевненості. Ми не чекатимемо 2027 року і працюємо над тим, щоб ліцей в нашій громаді розпочав роботу у вересні 2024 року. Згідно наших планів, коли в ліцеї будуть навчатися учні 10-12 класів, то це буде ліцей приблизно на 7 паралелей.

 

Не зробиш ти – зробить хтось інший

Вже сьогодні у Володимир-Волинській міській територіальній громаді проводиться активна підготовка до створення профільного ліцею. Чи варто поспішати? В громаді переконані що так.

Наталя Митошоп зазначає:

Населення громади - 42 тисячі, затверджена мережа на 2022/2023 навчальний рік налічує 4795 учнів. Частина сусідніх із нашою громад – менші, вони не можуть дозволити собі створити профільний ліцей, що відповідатиме вимогам законодавства. В них у старшій школі в одному класі навчається 7-10 дітей і вони можуть бути наші, або сусідньої великої  громади… Ми гарно співпрацюємо, але не хочемо втрачати 20% дітей, які потенційно можуть бути учнями нашого академічного ліцею. Сьогодні заклад, на базі якого буде створено академічний ліцей, має конкурентну перевагу перед іншими заклади нашої і сусідніх громад. Це система підготовки учнів до ЗНО, вона апробована роками. Учні показують високі результати, і їхні можливості вступити до вузів на бюджетну форму навчання значно вищі, ніж у інших.

Не варто відкладати на завтра те, що можна зробити сьогодні. Такий підхід дозволяє зберігати і примножувати конкурентні переваги.

 

ДаніяПовертаючись із подорожі, ти вже ніколи не будеш таким, яким був до цього

В 2022 році відбувся навчальний візит до Данії, організований SALAR International. Представники громад, що за експертної підтримки проекту готувалися до старту реформи старшої школи, проводили оптимізацію, апробацію нової методики залучення стейкхолдерів до формування освітніх мереж, вирощували сади перемоги вивчали досвід Датських шкіл в організації профільного навчання. Рівень розвитку країни – це результат роботи людей, котрі в ній працюють, які свого часу мали рівний доступ до якісних освітніх послуг, котрі отримали якісну профільну освіту і віднайшли свій шлях у житті. Було надзвичайно цікаво дізнатися, які ж зміни прагнуть втілити у Володимир-Волинській громаді після навчального візиту.

Наталя Митошоп розповідає:

Більше перейматися придбанням предметних кабінетів та технічним обладнанням, а не ремонтами. Я ще з Данії скидала в нашу групу директорам фото датських шкіл, де стеля просто з дошок, бетонна підлога без багет і плінтусів, вікна без ламбрекенів. Це реальні умови, в яких навчаються діти в Данії, це школа, в якій високі якісні показники навчання. Паралельно надсилала фотографії обладнання, яким забезпечені класи. Так, ми будемо проводити модернізацію, утеплення фасаду, даху, ремонт системи опалення, якщо потрібно, але натяжних стель з декоративними штукатурками не буде. Обладнання - в пріоритеті. Важливо, щоб саме на цих потребах керівники і педагоги зосереджували свою увагу.

Поширення датського досвіду продовжилося після повернення до України. Спочатку презентація побаченого, а потім, обговорення датського досвіду із директорами та педагогами, щоб поглянути на школи по-новому, додати їм сучасності.

Плани

Про деякі з них Наталя Митошоп розповідає вже сьогодні:

  • Впровадження «Рецензія на оцінку» - це датський досвід. В Данії учні отримують рецензію на оцінку, отже вони знають, де і над чим треба попрацювати, щоб отримати вищий бал. Це забезпечує конструктивний діалог вчителя і учня.
  • Вивчення  англійської мови на практиці. В Данії ми були присутні на уроках історії та математики, які викладалися англійською мовою. Тобто вони вчаться вільному володінню мови, постійно практикуючись. Мріємо спробувати з маленького, наприклад вивчати твір англійського письменника мовою оригіналу.
  • Позашкілля - ранній розвиток дітей, розвиток логічного мислення, як першооснова початку навчальної дороги у житті.
  • Головне – реформування мережі закладів освіти і створення профільного ліцею. Там, де в нас буде профільний ліцей – сильна школа, конкурс на посади вчителів під час війни не проведеш, але з таким потужним та сильним педагогічним колективом можна починати працювати. 2027 рік наступить дуже швидко, і тому вже сьогодні ми впроваджуємо реформу старшої школи на місцевому рівні. Діти, які сьогодні є старшокласникам, теж хочуть комфортної та якісної освіти. А до 2027 року ліцей має стати потужним закладом для старшокласників нашої та сусідніх громад.

 


Коментарі:

Ваш коментар може бути першим :)

Додати коментар


« повернутися

Коментування статті/новини

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень